måndag 10 maj 2010

Varning för Svensk Fastighetsförmedling.

Jag har så oerhört mycket att säga om Svensk Fastighetsförening. Massor att säga.

Jag kommer att göra det, jag kommer att berätta för er hur Svensk Fastighetsförmedling arbetar och hur de behandlar sina kunder, de kunder som faktiskt inte är nöjda med hur deras försäljning skötts.

Om man bortser från marknadsvärdet, för det inser vem som helst att inte ens en duktig mäklare kan styra, så är det rent äckligt att de kan ta en ersättning på sextio tusen kronor för att göra typ ingenting.

Det min mäklare gjorde var att boka en fotograf, se till att bilderna fotografen tog samt texten jag skrev själv lades upp på hemnet, och så stod hon här i min lägenhet när det var visning. För sextio tusen.

Jag ska berätta mer. Men inte nu. Tillsvidare vill jag varna alla människor som överhuvudtaget funderar på att sälja bostad för Svensk Fastighetsförmedling.

15 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att hon var så kass! Jag har själv köpt två fastigheter via dem och de var superbra att ha att göra med, båda gångerna. De var ärliga och seriösa och hjälpte oss bra med vårt första husköp (rucklet). Vi kunde ju inget alls om sånt, men han fixade allt åt oss och svarade på hundra korkade frågor.
    Jättetråkigt att ni fick en vad jag kallar för "m2-mäklare". I mina ögon är de sådana och tänder på sin höjd ett doftljus under visningen. Skräp är vad de är och stryk ska de ha!

    SvaraRadera
  2. Jo: Det är lätt att vara en mäklare i en stigande marknad, men det är när marknaden stagnerat som det visar sig vad de går för, om det är kvalitet på mäklaren eller inte. Då räcker det inte att bara glajda runt utan att anstränga sig. Men fett betalt tar de iallafall. Tyvärr fick vi en ung tjej med betydligt bättre självförtroende än kompetens.

    SvaraRadera
  3. Måste bara tillägga: Jag avskyr att de flesta inte ens orkar läsa in sig ordentligt på sina objekt, eller en vet vad "bärande vägg" betyder! Vi kikade på ett hus där mäklaren inte visste var varmvattenberedare eller pannan fanns, och då var det ändå andra vändan med visningar för det huset... Hon försökte dock hetsa alla till att lägga bud "för det kommer att gå fort, det här!". Mm, huset gick ut till försäljning en tredje gång med en sänkning på 400 kkr sen.

    SvaraRadera
  4. ..och en sak till: Bland det roligaste som finns är att skrämma Prada-klädda mäklare genom att ställa en massa frågor innehållande en massa byggnadstekniska termer! Moahahaha!

    SvaraRadera
  5. Jo: För att vara lite generös i min kritik så måste jag ändå tillstå att tjejen som säljer huset som vi köper (i presens, vi är fortfarande inte klara...) gör ett bra jobb.

    Men tjejen, den unga, som säljer lägenheterna hon är mer genvägsmäklaren, den som trixar och fixar, byter argument efter hur det passar henne, mörkar statistik, slarvar och kommer sent till sina egna visningar... Ändå ska man betala vackert och vara nöjd. Man blir ju förbannad.

    SvaraRadera
  6. Utifrån det du har skrivit kan jag säga att det inte bara är Svensk Fastighetsförmedling som har jobbtrötta mäklare, tyvärr. Vår lägenhet låg ute till försäljning nu i våras. Trots ett verkligt uruselt pris jobbade mäklaren starkt för att få ett avslut. För säljaren är slutpriset oerhört viktigt, inte för mäklaren. Tack vare provisionen får de bra lön i slutet av månaden ändå. Enough said.

    Exakt det du skriver om att du själv skrev texten till din lägenhet, gjorde jag också. Objektbeskrivningen som mäklaren skickade som korr till oss, såg ut att vara ett standardformulär. Må så vara, men det ska passa in på aktuella objekt. Jag fick sitta själv och skriva om det. Vad mäklaren gjorde har jag ingen aning om.

    Jag förstår dig och din ilska så väl. Fastighetsmäklarna tar sådan hutlös provision att det är skamligt. Inget, INGET argument som pressansvarig bla bla bla för fram för att verka seriösa, är gott nog. "Ditt livs affär" my a**

    SvaraRadera
  7. Jäkla skitmäklare. Har också köpt via Svensk Fastighetsförmedling. Hón gjorde inte många knop. Stack från jobbet ...hörde inte det sista du mailede.. kram

    SvaraRadera
  8. Sanna: Utkastet till hennes objektsbeskrivning var så dålig att jag trodde nästan hon skämtade. Dessutom skrev hon direkt osäljande information, tex att "det finns inga lediga p-platser, men en kö är upprättad". Ja, det säljer man ju lite extra på... :S

    Nej, alltså, hennes timdebitering måste vara skyhög, så yttepyttelite hon gjorde. Men bortsett från att hon var slavig och oengagerad generellt, så mörkade hon statistik och skrämde mig med "tänk på att ni har köpt hus och måste bli av med lägenheterna" för att göra ett snabbt avslut, istället för att utifrån befintlig statistik och befintliga budgivare försöka få upp priset. Jag är grymt besviken, och än mer på mäklarkontorets chef. En riktigt skitstövel. Men mer om det kommer...

    SvaraRadera
  9. Miss UD: Svensk Fastighetsförmedling är på min svarta lista...

    SvaraRadera
  10. Kanske är det samma mäklare vi pratar om?!! HAHA!

    SvaraRadera
  11. Mäklare, är inte det såna som Gud glömde?

    SvaraRadera
  12. Kan man inte byta mäklare om man märker att den man fått är helt urusel? Eller är det för sent när man väl börjat märka det?

    SvaraRadera
  13. Har du kontaktat huvudkontoret och deras presschef? SÅg att hon varit inne på din blogg och skrivit en kommentar om att du skulle kontakta dem.

    Tycker ni ska byta mäklare till Dr M:s försäljning men det kanske är för sent?

    /Jessica

    SvaraRadera
  14. Snacka om bra timlön där! Jag som går i tankar om yrkesbyte...nya vägar... ;)

    SvaraRadera
  15. Agentmamman utan blogg11 maj 2010 kl. 20:51

    Så trist! Vi kollar ju på hus i samma område, och det känns som om vi ska undvika objekt från Sv Fastighetsförmedling. Man vill ju köpa av en mäklare som vet vad de håller på med :/

    SvaraRadera