tisdag 25 maj 2010

Jaha, här hittade jag visst ett till hål att hälla pengar i.

Jag måste anlita en flyttfirma. Jag har aldrig varit i behov av det tidigare eftersom jag har snälla föräldrar med släpkärra och dragkrok, så det har liksom gått ändå.
Nu flyttar vi mitt i semestern, mina föräldrar lyser med sin frånvaro, och jag kan ju inte direkt gissa att jag har en armada av starka kamrater som glatt skulle boka om sina semesterplaner för att hugga i och släpa kartonger och soffbord en helg, för min skull.

Det verkar därför helt sonika inte bättre än att vi blir tvugna att köpa tjänsten hos en flyttfirma.

Jag beställde offerter från hugade flyttfirmor via nån sajt på nätet, och fick två svar. Och precis i detta nu så ringde en av dessa firmor upp mig. Så nu helt plötsligt är det bokat och klart.

Jag måste ju säga att det är galet dyrt. Jag betalar på timme, och inklusive moms så tar de 1295 kr. Visserligen för tre gubbar och en bil, men iallafall. De räknar med att det kan ta åtta timmar, så håhå då är det 10360 kr som jag måste hosta upp med.

Där rök den skatteåterbäringen!

16 kommentarer:

  1. Det är värt det(tycker jag). Sist vi flyttade så tog vi hjälp från flyttfirma. Vi flyttade på en vardag och hade då en 4-månaders bebis. Det var så skönt att slippa allt bärande.

    SvaraRadera
  2. SaraT: Det kommer jag säkert också att tycka. Men såhär rakt upp och ner kändes det dyrt...

    SvaraRadera
  3. Håller med. Känns som mkt pengar innan!

    SvaraRadera
  4. Lika bra du vänjer dig - det finns alltid ett hål att stoppa skatteåterbäringen i när man har hus :)

    Bra va!

    Positiva Lena

    - förresten kunde jag inte låta bli att satsa på en ny blogg. Igen.
    http://krumilurbloggen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. SaraT: Ja, hu ja!

    Lena: men hurra, då är det bara agenten som ska börja blogga igen! :)

    SvaraRadera
  6. Det var dyrt. Eller jag har ingen aning om vad saker och ting kostar förresten. Har alltid tagit hjälp av mina föräldrar och har ju bara flyttat ettor än så länge. Tur.

    Vilken helg flyttar du?

    SvaraRadera
  7. Missud: Föräldrar är icke att underskatta! Vi, eller åtminstone jag och grisen, flyttar den 30 juli. Gulp. Det blir spännande!

    SvaraRadera
  8. själv älskar jag tjänsten flyttstäd. Värt varenda öre. Och tjafsar köparen om städningen så skickar man dem direkt på städfirman! Love!

    SvaraRadera
  9. Agenten: Hur gick det, hur gick det???

    Menar du det, flyttstäd alltså... Usch, det här blir hur dyrt som helst... :-O

    SvaraRadera
  10. Passa dig för allt i världen för AJ express!!!! De flyttade åt oss för 3 år sedan och blåste oss totalt. Dessutom var de osannolikt klantiga. Kändes som att ha anlitat Jönssonligan med Kalle Anka som assistent. Se till att få ett fast pris på flytte, annars blir det väääldigt lätt att dra ut på tiden och låta timmarna ticka iväg. Men framförallt, akta dig för AJ express! Däremot kan jag varmt rekomendera Bromma express, de flyttade åt oss i höstas från Bromma till norra Skåne och var superbra!

    SvaraRadera
  11. LisaK: MEN HERREGUD! DET ÄR JU AJ EXPRESS JAG BOKAT! Gulp. Jag måste nog kolla upp någon annan firma också. Typ Bromma Express. Tack!

    SvaraRadera
  12. Instämmer med föregående talare! Se till att få fastpris, hade vi inte tagit det vid senaste flytten hade vi blivit ruinerade.

    SvaraRadera
  13. HelenaS: Hur ska man veta allt detta?? Och jag googlar på "referenser flyttfirmor stockholm" men det är ju helt kört att hitta nåt... :( Fast pris, okej, jag som trodde det var bättre med timdebitering... Phu.

    SvaraRadera
  14. När vi flyttade betalade vi per timme och de räknade med att det skulle ta en dag, två rundor med jättelastbilen och 4 timmar senare var allt klart. Definitivt värt pengarna. :)

    SvaraRadera
  15. Erika: Härligt att höra! Nu har jag bytt firma, så nu blir det Bromma Express som sköter flytten. De var dels trevliga dels hade de bättre villkor. Känns bra!

    SvaraRadera
  16. I vårt fall kom en gubbe och tittade, bedömde att det skulle räcka med ca. 8 h och en bil och gav ett pris. I själva verket tog det typ 12 timmar och de fick köra fram 1 bil till. Firman gick antagligen back, men vi var glada att vi hade fastpris!

    SvaraRadera