torsdag 31 maj 2012

Det måste vara ettårsvaccinationerna

20.15 Hon somnar i bilen på väg hem.
20.30 Torr blöja och pjamas under viss protest, vällingen sippas på. Inte jättesugen.
20.40 sover hon gott i sin säng.
23.00 inser vi att "det blir en dag i morgon också", ungefär strax innan jag somnar i soffan.
23.15 tandborstad och klar och nerbäddad under täcket.
23.45 har näääästan somnat när..
23.50 lilla fröken vaknar. Och gallskriker! Feber? Mardrömmar? Vad??
23.50 pappan går upp, tröstar, vankar, buffar, pussar. Nothing. Works.
23.55 två alvedonsuppar bör göra susen gissar vi.
24.00 jag tar över, maken ska ju ändå upp och jobba.
24.15 phu, äntligen sover hon.
24.16 och jag landar återigen på kudden.
24.50 tadaam, gissa vem som vaknar? Och vrålar? Jag hade dessvärre inte hunnit somna än, så jag traskar upp. Inte på bästa humör.
24.55 inget buffande i världen hjälper, hon får hänga med in till oss. En tveksamt bra idé, hon kan inte sova i vår säng.
01.30 hon far runt som en propeller och viftar oavbrutet med sin kanin. Omöjligt att somna. Pappan snarkar. Typiskt.
02.00 nej, nu får hon ligga i sin egen säng. Jag bär in henne till sitt rum. Mitt tålamod är lätt påfrestat vid det här laget. Pappan snarkar. Typiskt.
02.30 Jaha, här kom avgrundsvrålet. Mäh. Ska jag aldrig få sova? Även pappan vaknar. Jag hasar in med litet barn i famnen till vardagsrummet och landar i soffan. Pliiis, kan du göra en flaska välling väser jag, som en sista utväg. Pappan assisterar naturligtvis med vällingen.
02.45 vällingen formligen slukas.
02.55 somnar barnet i sin säng.
03.00 somnar även jag, i ren utmattning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar