måndag 3 maj 2010

Favorit i repris

Jag kommer nog aldrig att tröttna på världens godaste caesarsallad. Åt den idag till middag, och det slog mig att jag lovat att lägga ut receptet! Så, here we go:

romansallad
torrostade pinjenötter
knaperstekt bacon
stekta kycklingbitar
massor med riven parmesan

och så självklart DRESSINGEN!!:

2,5 dl rapsolja
1 ägg
2-3 msk pressad citronjuice
0,5 msk dijonsenap
2 sardellfiléer
1 vitlöksklyfta
1 msk vatten
0,5 msk vitvinsvinäger
0,5 krm salt
0,5 krm nymalen svartpeppar

Kör så det ryker med stavmixern. Blanda rubb å stubb.

NJUT!

Ps. Receptet på dressingen är för typ 8 portioner. Bara så ni vet.

6 kommentarer:

  1. men shit vad längesen det var sen jag gjorde ceasarsallad - idag måste det ske!

    SvaraRadera
  2. och fel stavade jag också.

    SvaraRadera
  3. Caesarsallad är gudagott om man får en bra en! Din låter jättegod. Tyvärr är det många restauranger som vill "piffa" till den med galna ingredienser som oliver, ananas mm :(

    SvaraRadera
  4. Hipp Hurra! Det finns alltså fler som köpt 70-talsvilla och ska renovera, med blogg dessutom! Våra drömmar om snickarglädje och knotiga äppelträd blev just... en halvsuterrängvilla från tidigt 70-tal. Inflyttning i sommar, jag kommer att följa dig med spänt intresse!

    Lisa K

    SvaraRadera
  5. Sara: För mig blev det visst tre dagar i rad... och hoppsan, rester till matlådan i morgon. :O

    Betti: My pleasure! :)

    Maria: Jamenherregud, det är ju sällan man stöter på en lika finfin på restaurang som med detta recept. Ananas! Eller tomat! Hallå liksom! :)

    LisaK: Åååhhh, hurra! Man kan bestämt tro att det är en sjuttiotalsvilla, men där bedrar man sig. Huset är nämligen såpass modernt som från 1981! Japp, med valv, mexitegelvägg i gillestugan, furukök, lackad furutrappa... you name it! :D
    Vi har också inflytt i sommar, 30 juli för att vara exakt. Bloggar du också?

    SvaraRadera