måndag 24 maj 2010

Tips från coachen?

Jag skulle vilja be att få vädja om lite tips här. Om ni spanar in vår hall så som den ser ut idag, tänker er vitt vitt vitt både på väggar och trappor, parkettgolv i sovrummet som ligger längst bort, och parkett även i sovrummet som ligger bakom ryggen på fotografen samt i gillestugan som ligger precis vänster om fotografen. Hur stor del av hallgolvet skulle ni föreslå blir betonggolvat?

Antingen, vilket var vår ursprungstanke, så betongar vi från dörren och fram till där badrummet slutar. (De garderober som ligger längs den väggen ska slaktas och bli utökad badrumsyta nämligen.) Sen har vi parkettgolv som binder i hop hall, sovrum och gillestuga. (Jag håller med LindaK, namnet är besynnerligt och väldigt mycket åttiotal, men detta är ju trots allt ett åttiotalshus, och i rummet som ligger i sutterängplan är det bara takfönster, samt en öppen spis. Så hobbyrum känns inte helt optimalt heller. Allrum? Tv-rum? Vad ska man säga?)

Alternativ två är att betonggolva hela hallutrymmet, och isåfall även betonggolva tvättstugan (stuga nu igen!) med samma golv. Tvättstugan går nämligen in där vålnaden sticker ut sin näsa, ser ni det på bildet? Då blir det väldigt sammanhängande hall och tvättstuga (och ifrån tvättstugedelen går även dörren in till ytterligare ett sovrum).

Så, vad säger ni? (Vill ni ha åsikter om vilket golv ni skulle föredra så är det också välkommet.)





Hallen. Med vålnad och allt.

Gillestugan/tvrummet/allrummet/grabbarnas rum.

18 kommentarer:

  1. Jag hade nog tagit hela golvet + tvättstugan i samma:)

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog varit lite mer sparsam med ytan på golvet, eftersom golvet kommer att ta mycket plats med tanke på mönstret.
    Risken är att man ryggar tillbaka när man öppnar ytterdörren av ren mönsterchock.

    Men det är ett himla läckert golv, men kanske i lagoma doser. Typ ; )

    SvaraRadera
  3. Kan man lägga mönsterplattorna som gångar liksom? Och enfärgat bredvid, eller tvärtom?

    Med tanke på att man kanske inte vill lägga mattor på ett så vackert golv får man ju lite avbryt i mönstret.
    Så tänker jag :)

    SvaraRadera
  4. Takfönster sa du? Då heter det ateljé.

    SvaraRadera
  5. Birgitta: Jag är i valet och kvalet. Tror att det skulle bli jättehäftigt!

    Jessica: I ett förövrigt färglöst hem så vill jag nåt som ger lite karaktär. Det ska synas! Men hur mycket, där är vi inte än... :)

    Sara: Det kan man nog. Men det vill jag inte. ;)

    Malin: Haha! Som du ser på understa bilden så är min innebörd av takfönster kanske något... modifierad.
    Av respekt för ateljéer all over så ska jag nog passa mig för att kalla gillestugan för just ateljé! :D

    SvaraRadera
  6. Jag skulle lägga hela hallgolvet, men en enfärgad klinker i matchande färg i tvättstugan.

    Det du måste kolla är hur du ska få samma nivå på golven, jag tror de där betongklinkerplattorna är hyfsat tjocka.

    Hur du än gör tror jag det blir snyggt, det är verkligen en vacker golvplatta.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Eftersom jag inte förstår vad du menar i din beskrivning av väggar och golv och rum mm, så skulle jag säga att ni lägger betonggolvet fram till där skohyllan slutar på bilden - vilket jag förmodar är detsamma som där ert framtida badrum slutar fast på andra sidan väggen. Men, detta förutsätter förstås att öppningen till tvättstugan ligger någorlunda i liv med öppningen mot gången till sovrummet.

    Färgmässigt så gillar jag nog den övre varianten bäst. Tror att det skulle vara snyggt med ett mörkare trägolv som möter betongen.

    Trappen upp - blir den också vit?

    SvaraRadera
  9. Har absolut ingen aning! Men det blir säkert bra!

    SvaraRadera
  10. Katarina: Ang höjdskillnaden så kommer det inte att bli nåt problem, eftersom vi måste rensa både golv och väggar ända till betongen, i samband med mögelsaneringen. Tack för din åsikt! :)

    Marie: Jag var nog otydlig... Men det ena alternativet var precis som du beskriver. Och jag har också funderat på hur det skulle matcha mot ett vanligt ekparkettgolv, och det är därför jag är lite inne på att ha hela hallen i betonggolv. Trappan ska bli vitmålad. Väggarna vita. Allt annat vitt.

    Agenten: Tack för din åsikt! :D

    SvaraRadera
  11. Du får göra som de gör i Borås, döpa om Gillestugan till "Bodega" :D
    Ska ni diamantslipa betonggolvet, eller hur har ni tänkt att ytbehandla det?

    SvaraRadera
  12. Jo: Bodega! Måste det inte vara en äkta bardisk i furu också då? Och såna där speglar med motiv på? :D Betongplattorna (enligt bilderna i inlägget här under) behandlar man inte med annat än golvsåpa. Man gnossar in dem en tre fyra gånger, och sen blir de sammetslena. Golvvärme under det, mums!

    SvaraRadera
  13. Jag gillar ursprungsidén bäst - fram till där badrummet slutar! (Inte så konstigt med tanke på hur vår hall ser ut :)

    SvaraRadera
  14. Lena: men det känns som om det skulle bli ett skönt flow om man har hela hallpartiet (inkl tvättstugan) i samma. Eller?

    SvaraRadera
  15. Ah, SÅN betong! Jag trodde att det var mer klinkeraktigt. Seriöst, det är den snyggaste betongen jag har sett! Och då har jag ändå sett just diamantslipat betonggolv, det var också skitsnyggt!
    Jag blir så grymt sugen på att köpa hus när jag läser här hos dig. Snart blir det hus även för vår del, måste bara kirra "färdigt" i rucklet först...

    SvaraRadera
  16. Jo: Ja, visst är de underbart vackra?! Köpa hus är kul, men jösses vilket mastodontprojekt det blev. Med mögel och radon och allt... ;)

    SvaraRadera
  17. Betonga inte för lite, det blir bara patetiskt. Gör inte som vissa gör o gör 1 kv fläck innanför dörren, som en stor dörrmatta. Ser bara snålt o fult ut. Och har du valt ett mönstrat golv måste du låta det ta sin plats annars ser det bara rörigt ut på en fläck. Fint golv! Kommer bli jättebra. /Arkitekt Anna

    SvaraRadera
  18. ArkitektAnna: Åh, en arkitekt! Vad kul! Känns bra att vår tanke bekräftas, vi är ju mest inne på att ta hela hallen och ända in i tvättstugan. I badrummet som ligger direkt in till höger (du ser dörren på bilden) hade vi nog tänkt rätt simpelt med svart klinkers på golvet och vita kaklade väggar, både golv och vägg i 20x20-plattor. Då är det svart som man hittar i hallgolvsplattorna, och så är det samma storlek på plattorna, känns som att det skulle funka. (Plus att vi tänkte att vi behöver köra lite budgettänk här och var... :)

    SvaraRadera