söndag 2 maj 2010

Min plats i solen

Det absolut enda jag tänker på nuförtiden är huset. Vi ältar, planerar, funderar, räknar och brainstormar om och om igen. Och om och om igen.
Nu har vi mitt i vår garage/carport/friggebod/förråd-fundering helt plötsligt knäckt lösningen till Den Ultimata Altanen I Kvällssol med den Mest Genialiska Vägen Från Köket Och Ut. Den kom bara sådär, och är så otroligt listig att jag känner mig som värsta arkitekten (ja, eller det var ju faktiskt Dr M's idé om man nu ska vara petig. Men ändå.).

Om ni kollar på bilden högst upp. På husets vänstra sida utifrån fotografens point of view så kan man njuta eftermiddag och kvällssol. Det vill man göra. Där finns dock inte en tillstymelse till altan, utan bara trädgård i lutning.

Nu tänker vi så här: vi planar ut lutningen litegrann, bygger en altan i två etage som når (och lyssna här) trappan som vi bygger från balkongen och ner, längs fasaden. Från balkongen har man nämligen en dörr rakt in i köket. Håll med om att idén är fullständigt briljant!



En fantastiskt pedagogisk illustration.

8 kommentarer:

  1. Strålande lösning! Riktig genial, faktiskt. :)

    SvaraRadera
  2. Ser mycket bra ut - sol vill man ha och gärna lättåtkomligt.

    Och en riktig arkitektritning fick du till också ;-)

    SvaraRadera
  3. Terese: Jamenvisstärden! ;D

    Hon som gick: Hehe, jag är verkligen duktig på att rita, jag vet! :D

    SvaraRadera
  4. Agentgrannen: Naaajs! :)

    SvaraRadera
  5. Det där blir ju helt perfekt :)

    SvaraRadera
  6. Perfekt!! Och snygg ritning! Kanske allt ni kommer behöva? Jag ser framför mig hur ni kommer vara med i Byggmaxreklam nästa år!! :)

    SvaraRadera
  7. Sara: Du är välkommen på en paraplydrink i kvällsolen! :)

    Att ha det gott: Indeed!

    Yllet: Inte bara i byggmaxreklamen. Jag känner på mig att arkitektsamfundet kommer att ringa snart. Har hört att de letar efter ett nytt "ansikte utåt". Well, här är jag!

    SvaraRadera