fredag 30 april 2010

Svensk Fastighetsförmedling, nej tack

Jaha. Då har jag firat kungen med att sälja min pärla till lägenhet till ett vrakpris. Jag är lite sorgsen över det, men kände att jag inte hade nåt val. Dvs mäklaren tyckte inte att jag hade något val. För att tala klarspråk så känner jag mig lite rk av Svensk Fastighetsförmedling, och om jag skulle få möjligheten att göra en utvärdering av dem efter detta köp så skulle jag kryssa nej i rutan om jag "skulle kunna tänka mig att rekommendera dem till någon annan".

Jag skulle motivera det med att "mäklaren hade ett enda intresse, och det var att göra ett snabbt avslut och casha in sin provision. Hon bytte åsikter, råd och argument lite flytande, beroende på vad som var till hennes fördel (dvs snabbt avslut) och stressade på, trots att jag själv inte hade särskilt bråttom. Vidare känns det som hon medvetet undanhållit mig säljstatistik, hon har inte heller bidragit med en marknadsanalys utifrån mitt perspektiv eller på något annat sätt gjort något extra för mig som säljare. Min bild av Svensk Fastighetsförmedling är att de är ganska oseriösa och har ett enda mål - snabba avslut. En ockerhög kostnad för en liten arbetsinsats, helt enkelt."

8 kommentarer:

  1. Du borde ha tagit ett x antal mäklare och bett de om offert eller vad det kallas i fina termer, och sen valt den som du kände dig mest trygg med. Men du kanske gjorde ngt sådant?

    SvaraRadera
  2. Njä, det gjorde vi faktiskt inte. Det var samma mäklarfirma som vi köpte huset genom, så vi blev rekommenderade henne. Hon gav ett helt annat intryck när vi träffades första gången, och var väldigt engagerad "på säljaren sida". Eftersom hon verkade så "bra" så tänkte vi att "det är väl samma pris överallt typ, så vi kan väl lika gärna köra på henne". Borde stämt av med flera, kan jag ju konstatera just nu... :(

    SvaraRadera
  3. Du, jag tycker nästan att du borde skicka precis det du skrev här, till chefen på hennes kontor. Affären är avslutad, lägenheten såld och hon kommer att få betalt. I det läget framstår du ju inte som en "besvärlig kund" utan bara som en missnöjd kund - vilket du ju är. Det borde de få veta.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte heller något fan av Svensk Fastighetsförmedling, de betedde sig mycket märligt när vi var kund hos dem. Försökte sig på en riktig fuling ang "dolt fel". Men tji fick de, för jag visste var att hämta information och kunskap. Och då kröp de tillbaka in i sin håla...Nej, skall jag sälja igen blir det iaf inte genom dem. Lycka till med nya bostaden!

    SvaraRadera
  5. Du kommer troligtvis att få ett frågeformulär om några veckor där du får beskriva hur du upplevde kontakten med dem... Jag fick det då jag sålde via Sv. fast.

    SvaraRadera
  6. Karin: Vi har tyvärr även uppdraget för Dr M's lägenhet hos samma mäklare, så jag måste nog vänta... :S

    Anonym: Vet inte om alla mäklare är av samma skrot och korn, men det blir inget med via dem åtminstone...! Tack, vi har en resa framför oss, med mögelsanering och gudvetallt... :)

    Anonym: Hoppas jag får det!!

    SvaraRadera
  7. Hade jag varit du så hade jag dragit bort Dr M;s lägenhet från henne och gett det till en annan mäklarfirma!

    / Jessica

    SvaraRadera
  8. Bessie Wedholm3 maj 2010 kl. 15:52

    Hej, jag har precis läst ditt inlägg och kan bara beklaga att du känner att din försäljning inte blev som du förväntade dig. Våra kunders synpunkter är mycket viktiga för oss och vi vill gärna komma i kontakt med dig för att få lite mer information . Då jag inte hittar några kontaktuppgifter till dig hoppas jag att du har möjlighet att ta kontakt med oss och vår kundombudsman Hans Westelius på tel. 08-505 358 00. Med vänlig hälsning

    Bessie Wedholm
    Presschef
    Svensk Fastighetsförmedling

    SvaraRadera